måndag 9 november 2009

Det blir sällan som man tänkt sig!

Hade ju så fina förhoppningar på god sömn i natt, men så blev det inte. Natten blev som följer...: ca kl 23 var någon utav pälsbollarna upp på diskbänken och rev ned en bunke med en salladstång i = ett jävla buller från köket. Resultat; både jag och Anders vaknade med ett ryck - just som vi somnat båda två - och såklart även Freja... Jag som trodde hon skulle sova länge! Men men, jag sövde om henne efter mycket om och men, tänkte inte mata henne eftersom hon brukar kunna sova sju, ibland åtta, timmar första passet. Hon somnade men vaknade igen efter en litenliten stund och bara grät så då gav jag henne bröstet. Hon åt rätt mycket och somnade sen och sov fram till tre eller något sådant. Sedan var det god morgon vid sex! Inte som jag hade tänkt mig nej... Dessutom sov både jag och Anders oroligt, undrar vad det var på gång? Hade kunnat tro på fullmåne men så var ju inte fallet.

Igår gjorde jag i ordning 135 ml ersättning på kvällen men hon åt bara ca 85. Ikväll provade vi igen, gjorde i ordning 115 ml ungefär och då sög hon i sig allt istället! Gav henne flaskan först i vardagsrummet och sen fick hon bröstet bara någon minut i sovrummet innan jag la en nöjd unge i sängen, hon somnade så sött så. Får se hur länge hon sover i natt då... Skulle egentligen vilja lägga henne senare, idag blev det 18.55, så hon kan sova längre på morgonen men hon är ju så trött vid halv sju-sju och jag tycker att hon ska få styra tiderna själv än så länge. Känns som att hon är för liten för att man ska vilja hålla henne vaken bara för sin egen skull..

Dagen idag blev inte alls som planerat heller, ett vårdcentralsbesök slutade på akuten i Falun. Frejas storebror fick åka in men det visade sig inte vara någon fara i slutändan! Dock blev det ett antal timmar inne i Falun så det blev liksom inget mer gjort. Hann med babymassagen först dock.

På fredag ska jag åka och hämta bilen! Ser verkligen fram emot det, inte minst det faktum att vi äntligen kommer ha två bilar igen *peppar, peppar* och sen att få åka lite skönt :). Säga vad man vill om Volvo (är själv inget stort fan direkt...) men de har stort bagageutrymme och en jäkla komfort! Satt riktigt bra i förarstolen och helt ok även i baksätet.

2 kommentarer:

  1. Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll om du försöker styra dem till att sova vissa tider.
    Har testat ett x antal gånger med Axel, just att hålla honom uppe för att han ska sova lite längre på morgonen men det har aldrig funkat.
    Istället för sovmorgon så har vi fått en unge som vaknar samma tid som vanligt och är på dåligt humör för att han har sovit för lite. :(

    Vi har gillat läget och börjat lägga oss tidigare istället.

    Hon är så söt så söt, verkligen underbar bild!
    Må så gott
    /Kristina

    SvaraRadera
  2. Tack för rådet :) Jag misstänker att det stämmer här också, hon verkar ha hittat sin vakna-tid. Någon gång ibland har jag turen att lyckas få henne att somna om hos mig. Idag fick vi sova till 07.50 faktiskt :D

    SvaraRadera