torsdag 3 december 2009

Det kommer och går..

Tyckte att vi hade blivit friska, men nu snorar Freja igen. Hon är allmänt missnöjd och gnällig också, så jag får väl kolla lite temp på henne sen. Inte nöjd med tillvaron idag inte! Därför missar vi också mammafikat idag, supersynd, jag som hade sett fram emot att träffa alla igen för nu var det ett tag sen. Har liksom blivit van vid att vi ses en gång i veckan och när det inte blir så känns det som en evighet mellan gångerna. Men men, jag och Freja har lekt med Josefine och Tilda ett par dagar nu så vi har fått lite socialt behov tillfredsställt!

I tisdags besökte vi två föräldrakooperativ och igår två kommunala förskolor. Kooperativen kickar röv, helt klart. Vet dock vilket av dem jag föredrar riktigt. Båda är ute mycket med barnen. Kooperativ A har grön flagg, alltså certifierade angående att de använder ekologiskt i maten osv. Kooperativ B har ingen flagg men siktar på så mycket ekologiskt och närproducerat som möjligt. A hade en vegetarisk rätt den veckan vi var där, vet inte om det är så varje vecka men det var en positiv överraskning i alla fall. B hade ljusare och trevligare lokaler. Läget spelar ingen större roll då vi hur som helst måste in till Leksand med Freja, någon kilometer hit eller dit spelar då mindre roll. Ska nog söka på båda så får vi se om vi får någon plats.

Av de tre kommunala vi besökt så var det egentligen bara en som kändes OK, men nackdelen alla kommunala har är att maten inte lagas på plats och det är inget eko-tänk. Tråkigt.

Igår klämde vi in ett besök i stallet mellan dagisvisiterna, Josefin fick låna Tessan och provrida henne lite och jag hade hand om två barn. Min lilla skrutt sov som tur var i vagnen, det hade kunnat bli lite fullt upp annars. Tilda hade jag i baby-björnen på magen och det gick bra. Lagom till Josefine hade ridit klart var båda barnen vakna och hungriga. Skoj skoj. Hoppas vi kan få lite tid och åka upp utan barn hon och jag!

Freja bara rusar fram i utvecklingen tycker jag! Det händer verkligen saker hela tiden. Nya favoriten är att göra pruttljud- mäkta roligt! Får se hur länge hon ska hålla på med det innan nästa ljud kommer. Hon pratar rätt mycket mellan varven också, när hon väl kommer igång vill säga. Där emellan kan hon vara tyst i flera dagar. Just nu är fötterna något som ska hållas i så ofta det bara går, så antingen leker hon med fötterna eller far runt i gåstolen, för det är en annan topp-tre-favorit. Det går fortare och fortare och hon kan styra mer och mer vart hon ska. Häromdagen greppade hon glatt sopkvasten som hon sträckt sig efter länge. Lycklig for hon runt i köket med en sop längre än henne själv i handen. Gullunge! Tog kort på skruttan så jag ska lägga in det här sen.

Vi har börjat baka lite här hemma, hoppas det är en trend som kommer hålla i sig. Eller, vi och vi, Anders bakade en dag, med hjälp av Linus, och igår gjorde Christofer sin hemkunskapsläxa så då blev det två råglimpor. Jag har handlat lite till grahamsbullar idag så jag tänkte ge mig på det i eftermiddag.

Annars är projektet för stunden Frejas stol. Vi har visserligen köpt en Tripp Trapp som vi ska använda men jag gjorde ju ett loppisfynd i somras som jag vill använda. Dum som jag är tog jag inget kort på den då, inget "före-kort" så att säga men snart kommer det kort på den i nya skicket. Det är en gammal stol från 50- eller 60-talet, en som är delad på mitten och har gångjärn, så man kan fälla den så att det blir en låg stol med ett bord framför. Några av er kanske förstår trots dålig beskrivning? Jag hade en sådan när jag var liten, fast en 70-talsmodell, och minns att jag gillade den! Så, nu håller jag på och fixar en till Freja. Köpte den som sagt på loppis, för klart överkomliga 30:-. Nu är den slipad och snart färdigmålad, svart såklart, och så håller jag på och försöker putsa upp alla beslag. Hjulen har fått nytt gummi och bottenplattan som även fungerar som bord fick slängas och ersättas med en ny som Anders sågade ut åt mig. Sen ska jag bara försöka sy en dyna också! Anders gav mig en idé när han skämtsamt sa att vi skulle försöka få tag i svart gummi med vita sidor till hjulen, och sen måla stolen smårutigt i svart och vitt, lite biltema sådär. Funderar faktiskt på nåt coolt tyg, lite old school-tattoos kanske eller något annat 50-talstema, och så måla "däckens" sidor vita och så schablonmåla lite schackrutor här och var. Vi får se. Kanske blir den bara helsvart och får en dyna med döskallar på ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar