tisdag 15 december 2009

Vilken pärs!

Ojoj, det blev lite mycket igår... Det snöade stor del av dagen vilket i och för sig var alldeles underbart, men det ställde till med en hel del också...

Åkte upp och mockade och fixade käk åt Tessan på dagen, sen när Anders kom hem bar det iväg igen. Strax före sex kom Mimmi och Stefan upp med transporten och vi gjorde Tessan klar för avfärd mot Insjöns ridhus och mitt pass för instruktör. Tessan ville inte kliva in sådär fint som hon gjorde förut, när det bara var att leda på henne på rampen och hon gick in själv, men när jag gick med in gick det utan problem. Mimmi och Stefan åkte direkt medan jag åkte och tog ut pengar och hämtade upp Lotta.

Lektionen gick väl sådär, det kändes rätt bra i början men efter en stund var Tessan nog bra trött i skallen för då gick det plötsligt inte alls med någonting, typ. Jag blev såklart sådär galet frustrerad som bara jag kan bli och kände mest för att börja gråta. Haha, jag blir så jäkla känslig när det är saker sådär som jag inte klarar av. Vet att det var lika när jag gick i skolan och man satt med någon uppgift och hjärnan bara låste sig. Jag blir så arg så ögonen tåras. Och någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag ska vara 26 år och rätt så vuxen nu, men det kanske är något jag drömt?

Hur som helst var vi heltrötta efteråt båda två och vi slängde på täcket och gick upp till transporten för lastning. Det började bli sent, snöade friskt och jag var rätt mör... - och så VÄGRAR hästen gå in i transporten!! Fy f*n, hon var så billig ett tag alltså. Konstigt var det för det brukar liksom gå bättre att lasta när man är på väg hem, men men. Istadig var hon rent av, och jag blev helt galen. Humöret igen... Efter MÅNGA om och men fick vi in henne men då hade långpisken kommit fram. Klockan var nu rätt mycket och vi begav oss mot stallet. Stefan med hästen och jag & Lotta i en bil. Vi kommer fram till stallet och väntar en stund, men ingen Stefan. Stefan har heller ingen telefon och efter ett tag börjar jag bli orolig. Lotta hade dock sett någon svänga in mot byn från riksvägen så vi gick bortåt längs vägen. En bra bit från stallet har han fått stanna med bil och transport för på grund av snön kom han inte uppför backarna... Suck, nog för att jag är glad att snön kommit men igår var det drygt alltså. Vi fick lasta ur på plats, slänga på sadeln och sen bära resten av grejerna tillbaka hem. Gissa om jag var trött sen när jag väl kom hem?? Var helt slut redan efter ridpasset, sen lastningen, och sen pulsa uppför backarna hem till stallet på det.

Idag har jag ont i kroppen, framför allt i axlarna. Blir säkert ännu värre till imorgon.

Freja har haft en knölig period nu, och jag HOPPAS verkligen att det är tänderna som spökar för annars vet jag då rakt inte. Hon sover oroligt, vaknar massor, är ledsen och grinig och inte alls sig lik. Nu sitter jag och håller tummarna för att en riktigt mätt bebismage ska kunna göra den här natten något bättre i alla fall. Hon fick välling innan hon somnade, för första gången, och drack faktiskt upp nästan allt fast hon inte smakat det förut. Dessutom åt hon gröt med glatt humör och till och med sträckte sig efter mer, någon timme innan vällingen. Hon har inte velat ha gröten, eller egentligen något annat än bröstmjölk eller ersättning, bara lite grann har gått ned nu och det har varit med mycket lock och pock och kladd. Nu tror jag dock att jag har kommit på tricket! :-) Gjorde gröten i en vanlig skål, sån som vi brukar äta ur, och tog även en vanlig sked istället för hennes plastsked. Satte mig bredvid henne och åt lite själv, då blir hon nyfiken. Så jag "lät henne smaka" och attans va fint det gick ned idag! Hoppas det fortsätter för amningen är det inte mycket med nu så det är skönt om hon kan börja få i sig lite annat än bara ersättningen. Framför allt skulle jag vara jätteglad om hon kunde äta på kvällen så att hon stod sig till morgonen!

1 kommentar:

  1. Oj vilken jobbig dag med hästen och all snön. Det går säkert bättre nästa gång. Är själv en gammal hästtjej och det är lite ringrostigt när man inte ridit för instruktör på ett tag.

    Smart drag att få Freja att gröt, hihi.

    Kram!

    SvaraRadera