torsdag 17 december 2009

Mycket för en liten tös...

Stackars liten tös som har knölat och haft sig nu ett par dagar, troligtvis pga tänderna som verkar vara på G, idag var det dessutom dags för sexmånadersvaccinet. Inget svinvaccin dock, oroa er inte ;). Jag vet att åsikterna går isär om den där sprutan men lilla tös ska då defintivt inte ha den... Hur som helst så har hon varit jätteledsen nu på kvällen, hon somnade efter mycket om och men här hemma med pappa medan jag var till stallet en sväng och red lite. Sedan vaknade hon för en stund sedan och pappa försökte få i henne ersättning men det skulle hon minsann inte ha. Mamma fick ta till bröstet som annars brukar sparas till senare under natten och då gick det minsann! Tryggheten hos mamma vann, misstänker jag. Hon var helt sjukt varm så hon lär väl ha fått feber av sprutorna, stackars liten. Ont gör det i mammahjärtat!!

Ont gjorde det också i mig när de stack henne! Uscha, det är ju tortyr för mammorna det där. Förra gången hon fick sprutor grät jag ju, det klarade jag mig ifrån den här gången men det var inte långt undan. Höll på att börja gråta här hemma sen istället när kinket kom igång rejält. Det hörs så väl när det verkligen är ledset och inte bara vrångt!

Bortsett från de jobbiga bitarna så har vi haft en trevlig dag jag och Freja, vi har varit till Magda på mammafika med bästa mamma-och-bebis-gänget! Gillagilla! Freja myste järnet ett tag innan hon blev trött och ledsen och vi åkte hem. Hon är lite kär i fina Ryder, vars mamma för länge sedan sa att han skulle komma och hämta henne på moppen om 15 år - det kanske blir verkligt en dag för idag låg hon och verkade mest vilja pussa Ryder. Sååå sött så jag fick en tår i ögonvrån...

3 kommentarer:

  1. Tack för dina råd. Jag är helt inne på din linje. Använder bara naturliga och ekologiska produkter. Inget annat smetas på varken mig eller Elvin:o)

    Skorvet fick vi bort med ekologisk olivolja, så nu är han jättefin:o)

    Hoppas Freja mår bättre snart.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju tur att inte alla resonerar som du och faktiskt väljer att ta nya influensa sprutan.
    Min son kan dö om han får nya flunsan men kan ej ta sprutan pga äggallergi, men tack vare alla solidariska människor så minskar risken för hans död.
    Mycket konstigt att du väljer att ge ditt barn de "vanliga" vaccinationerna, har du inte läst om dem??

    /Sara

    SvaraRadera
  3. Hej Sara,

    för det första är jag lite nyfiken på vem du är? Känner jag dig, har du själv någon blogg man kan läsa?

    Det är onekligen synd med de som hör till riskgrupp och samtidigt har äggallergi, och som då inte kan få sprutan fast de behöver den. Jag håller dock fast vid min åsikt att man inte kan ha solidaritet med andra som enda anledning att varken själv ta eller ge sitt barn ett vaccin man inte känner sig trygg angående. Jag tycker att det är jättebra att det finns vaccin, framför allt mot "återkommande" sjukdomar eller hur jag ska uttrycka mig. Att börja vaccinera mot säsongssjukor så att säga tycker jag inte är lika viktigt som sådant som de vanliga vaccinen skyddar mot.

    Självklart har jag läst om de vanliga vaccinationerna och tagit riskerna med i beräkningen när jag låtit Freja få de sprutorna. Jag anser (som sagt) att det är sjukdomar som känns viktigare att vaccinera mot än en säsongsinfluensa, samt att jag anser att de vaccinen måste räknas som aaaningens mer beprövade.

    Men, som jag tidigare uttryckt, detta är ju upp till var och en, vilket framför allt är det jag tycker är viktigt! Något som detta måste få vara ett fritt val och ingen ska tvingas ta ett vaccin mot sin vilja. Ok, ingen tvingas med kniven mot halsen heller men jag vet många som inte känt sig fria att välja själva och så tycker åtminstone inte jag att vi ska ha det.

    SvaraRadera