torsdag 13 augusti 2009

Trött & seg

Så känner jag mig idag.. men det ordnar nog snart upp sig. Det brukar hjälpa en del bara att komma i lite kläder och sen gärna göra någonting vettigt. Har dock sovit bra, kvällsmatade Freja vid halv elva och sen blev det nattamning vid tre tror jag det var. Sedan väckte hon mig kvart i sex och ville ha mer, och klockan åtta var det färdigsovit helt. Natten till igår var helt underbar, då hade hon ätit flera gånger på kvällen och vid sista amningen tömde hon verkligen båda brösten helt. Då var klockan halv tio, så jag räknade kallt med att bli väckt vid halv ett, oftast är det ungefär tre timmar emellan, men klockan var 03.19(!) när hon började gny. Eller, gny och gny, jag hörde nästan paniken för då var hon verkligen hungrig! Ska försöka mata så mycket som möjligt nu om kvällarna så det första sovpasset på natten kan bli lite längre. Det är ju SÅ skönt att få de timmarna, då klarar man resten av natten och nästföljande dag rätt bra.

Hur som helst så ska jag vara nöjd ändå med den bebis vi fått, hon är aldrig kinkig på nätterna. Hon äter och sen är det bara att lägga henne i spjälsängen igen, superskönt! Ibland kan hon vara lite gnällig om det närmar sig morgon, och särskilt då om man fått lov att byta blöja. Hon har dock helt slutat bajsa på nätterna vilket är guld värt. Då kan vi ibland ta oss igenom en hel natt utan blöjbyte, men oftast byter jag en kissblöja ändå, det märks om hon börjar tycka att det är lite obekvämt.

Idag ska mamma komma hit och hälsa på, med lite medhavd lunch vilket vi såklart tackar för :). Sedan ska jag, Freja och Marika åka till Rättvik och titta på islandshästuppvisning (17.30) och sedan kolla in världens bästa häst (min såklart..) på tornerspel. Det är Hästliv Siljan som pågår för fullt nu, med uppvisningar och clinics med mera. Imorgon blir det boskapsdrivning och en del annat i körhallen mellan 11.00 och 15.00, be there! :)

Imorgon är det även dags för bvc-kontroll igen, tänkte jag skulle tippa lite längd och vikt här på bloggen. Hade ju så gott som rätt sist, då var hon fem veckor (minus en dag). Imorgon är hon sju veckor och min kvalificerade(...) gissning blir...: *funderar*... 57,5 cm och 5010 gram. Ska bli spännande att se. Felade på en halv centimeter och 60 gram senast, det tycker jag var rätt bra ändå! Hur som helst så växer hon då så att det knakar, det känns när man ska bära babyskyddet en längre bit t ex. Min lilla tjej som redan känns stor ibland. Makalöst! Upptäckte igår när jag lade henne i spjälsängen att där såg hon i alla fall fortfarande sådär liten ut :).

Nemi är kvar här hemma men det börjar bli jobbigt att slänga ut henne på framsidan stup i kvarten för att kunna släppa in Simba eller Truls från andra hållet. Saken blir ju inte bättre av att kattskrället lärde sig öppna dörrar när hon bodde hos Johanna... Så nu slänger man ut Nemi, låser dörren, släpper in någon annan via balkongen, stänger in den i ett sovrum när den ätit och Nemi börjat bli odräglig på trappen, låter henne vara inne ett tag, slänger ut henne igen för att kunna öppna sovrumsdörren.. Ja, ni fattar. Dagarna i ända. Någon gång under nästa vecka får hon skjuts till Stockholm och sitt nya hem. Det ska bli skönt faktiskt, även om jag älskar alla mina katter så vill jag hellre ha lugn och ro här hemma. Känns också skönt att vi slipper köra till Stockholm, även om jag hade velat följa med och se hur hon landar i sitt nya hem men nu löser det sig ju så smidigt ändå så vi får väl hälsa på henne sen istället om vi ändå ska dit i något annat ärende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar