tisdag 20 oktober 2009

Mätt!

Frukost, lite mellanmål, lunch på Moskogen & middag hemma på kvällen... Mätt i magen nu! Men men, jag hinner säkert med lite kvällsmat också ska ni se! Äter massor för tillfället, igår lagade jag till rotsaker i ugnen och gjorde fyra quorn-filéer så jag skulle ha en matlåda till någon annan dag - men jag åt upp alla fyra! Plus massa rotsaker, såklart :) Gott jue...

Mormor och morfar har som sagt varit här idag, ja Frejas sådana förstås. Mina egna finns inte längre med oss, så när det nämns en mormor och morfar så är det lilla fisens! Det var som vanligt trevligt, de fick bevittna lite grötätande idag! Började igår med första smakportionen gröt, och andra gången idag. Det går över förväntan, inte särskilt mycket konstiga miner utan mest lite tuggtugg och sen åker en del ned och en del ut. Hade ju inte tänkt börja än men efter att ha pratat med bvc-sköterskan och förstått att det är bra att introducera lite gluten innan man slutar amma så tyckte jag att det var dags att prova. Vet ju inte hur länge amningen kommer funka. Känner också att det kan vara skönt med något alternativ att ha med att ge henne om vi är ute någonstans, hon är så extremt lätt-distraherad under amningarna nu för tiden. Inte som förr när maten var det viktigaste i hela världen och allt annat bara stängdes av medan man åt! Det börjar nu bli jobbigt att amma henne någon annanstans än hemma, hon bara släpper taget hela tiden, tittar på allt annat runtomkring och ibland blir det bara skrik, gråt och tandagnisslan.

Imorgon blir det besök här hemma av någon försäkringsmänniska som ska prata barnförsäkringar, det kan han/hon väl få göra. Ska kolla upp en hög olika innan jag bestämmer mig. Sedan ska jag ned till jobbet för möte med fackklubbsstyrelsen och på kvällen blir det HOCKEY! Första matchen för mig på evigheter och första någonsin för Freja!! Ska bli intressant att se vad hon kommer tycka om det. Peltorkåpor inhandlades för ett par veckor sedan och ska så klart med. Kommer dock inte sitta på läktaren utan i någon form av loge vilket kommer vara skönt. Riktigt rolig match bör det bli också, är ju mot Mora... Ännu en anledning till att det är skönt med loge, kan nog bli mäkta stökigt mellan supportrarna.

Jaja, nu ska jag gå och sätta mig i soffan där Freja ligger och sover. Meningen var att vi skulle ha varit med resten av familjen till Jonas & Elisabeth i Sunnanäng men sötnosen somnade så gott efter maten (efter att ha varit rätt kinkig) så jag hade inte hjärta att väcka henne för att klä på och packa in i bil..

3 kommentarer:

  1. Älskar när du skriver så mycket! Jag flashas liksom iväg till Leksboda då,för en kort stund men ändå....Amor para los tres

    SvaraRadera
  2. Hur länge har du tänkt amma? och hur länge hade du tänkt vara hemma innan du börjar heltid igen? /nyfiken blivande mamma

    SvaraRadera
  3. Hej Nyfiken blivande mamma :)

    Jag har tänkt att fortsätta med amning så länge det går, men det vet man ju aldrig hur länge det blir.. Börjar som sagt lite smått med gröt nu och det är en jätte-hit, utöver en liten sådan smakportion är det fortfarande bara bröstmjölk som gäller. Är jätteglad om amningen kan fortsätta funka i den här utsträckningen tills hon är ett halvår i alla fall!

    Jag hoppas på att inte behöva börja jobba heltid förrän Freja är kanske 1½ år, eller kanske t o m 2. Det beror på hur mycket jobb det blir nu, om jag jobbar någon dag i veckan kan jag ju spara på föräldradagarna.

    SvaraRadera