måndag 27 april 2009

Jobbig natt, tidig morgon

Gick upp strax före sju i morse, känns ju jättebra när man behöver all sömn man kan få... Men efter den här natten var det liksom ingen idé att försöka längre. Kände igår kväll att det var en dålig natt på gång, hade rätt ont i ryggen och ena höften, så jag tog mina värktabletter och lade mig. De har hittills funkat riktigt bra, och gjort att jag fått i alla fall en sisådär fyra timmars ostörd sömn, men i natt var det något annat som var fel. Efter att ha vridit och vänt, vaknat och somnat en massa gånger och till slut fått lov att tugga i mig Gaviscon för halsbrännan tittade jag på klockan. Att man aldrig lär sig, man vill ju aldrig veta vad klockan är i de lägena. 01.16... Gissa hur glad jag blev då...? Vred och vände ett tag till, gick upp och kissade - 02.26. *pust* Vet inte varför jag inte fick sova för jag hade inte särskilt ont någonstans och bebis var inte något extra aktiv i magen heller. En riktig skitnatt, helt enkelt.

Hur som helst, rätt bra att jag kom upp i tid i alla fall för jag har att göra idag. Sängen ska lämnas in och jag har fortfarande lite att slipa, så det ska jag göra så snart jag fått i mig frukosten. Sen åker jag ned till Noret med den, åker och handlar lite gräsfrö, tar en lunch med Mimmi innan det är dags för besök hos barnmorskan klockan 14.00. Sedan blir det ev en glass eller så också med Mimmi (vi konvalescenter får ju hålla ihop). Imorgon på föräldragruppen ska vi ha fika med oss, så jag måste handla lite till det innan jag åker hem. 17.00 är det bowling med makens jobb i Rättvik. Hade tänkt vara en aktiv deltagare men med tanke på de sammandragningar jag får så fort jag gör något över huvud taget, så blir jag nog åskådare i stället. Återstår att se. Kanske kan bowla på samma rad som någon annan så jag kan testa, i alla fall.

Fullt ös idag alltså, eller ja - fullbokat i alla fall men det är ju inte så energikrävande saker jag ska göra egentligen. Får se hur mycket jag orkar innan jag som vanligt känner det som att jag kört huvudet in i en vägg...

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Trist att du inte får sova...
    Jobbigt! Jag hade liknade problem jag med. Som tur är så går de över. Då har man annat som håller en vaken på nätterna, men det lilla "problemet" är mycket mysigare att ha och göra med. :-)

    Såg att du skrev om TENS apparaten. Jag använde en som som enda smärtlindring på min förlossning och den var SUPER!
    Det är ju jätte bra att använda den i förväg för då lär sig kroppen att öppna smärtkanalerna eller vad det nu var min bm sa. :-) Minns inte riktigt men bra var det i alla fall.
    Jag satte på den när mina första värkar kom på söndag natt och vattnet gick, sen hade jag den på i stort sett hela tiden tills han kom på ons eftermiddag. Jag hade tidig vattenavgång och de fick till slut sätta igång mig, med himla kraftiga värkar som följd. Men TENSEN hjälpte otroligt. Jag hade den svagt pickade mellan värkarna och vred på under värkarna. När det var som jobbigast så vred jag på så stark styrka att när värken var över gjorde det skitont om jag glömde vrida ner den på en gång. :-)
    Den hjälpte mig även att komma ihåg att andas.
    Med andning och TENS så kommer man långt men man ska givetvis ta annan bedövning om man vill.
    Oj, jag glömde nästan att jag som är jobbigt nålrädd hade hur många akupunktur nålar i mig och de var jätte bra de med. Hon satte nån för att jag skulle kunna slappna av och nån för att jag skulle få energi. Och faktiskt så blev jag både lugn och pigg. Så det rekommenderar jag oxå varmt.
    Sen tror jag att det är jätte viktigt att man inte är rädd utan att man kan slappna av och ta det som det kommer och man är ju omgiven av superkunnig personal.
    Åhh, jag tycker det är så spännade med nya små liv. Märks det? :-)
    Det kanske oxå märks att sonen sover, när jag har tid att skriva en sån lång kommentar. ;-)
    Ta hand om dig och magen!
    Mvh
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Oj vilken lång kommentar, tack för den och för tipsen! :-) Akupunktur har jag tänkt på, ska skriva in det i mitt förlossningsbrev att de gärna får sätta nålar. Jag hoppas verkligen kunna klara mig med andning och TENS, och så akupunktur om jag nu kan få det.

    SvaraRadera
  3. Hej! Tråkigt att du inte får sova på nätterna! Du får ärva tröja =) Ha de bra! Kram

    SvaraRadera