fredag 24 april 2009

Update

Jo, det har faktiskt hänt en del. I tisdags var jag på föräldragruppen och passade på att prata med barnmorskan som leder den, om mina sammandragningar som bara blir fler och fler. Hon tyckte att jag borde sluta jobba och bara ta det lugnt nu, för säkerhets skull. Så, jag beslutade mig för att ta ut min halva havandeskapspenning som jag beviljats och sedan be läkaren på mödravården att förlänga min sjukskrivning som ju även den är på 50%. Hon lovade mig att hon skulle göra det om jag inte fick beviljat hel havandeskapspenning om jag kände att det inte fungerade att jobba, & det gör det verkligen inte nu. När jag har jobbat helt pass är jag ju helt slut dagen efter, och jag har som sagt fått mycket sammandragningar nu på slutet. Förut kom de bara om jag lyft något tungt eller ansträngt mig, nu kan jag sitta still vid datorn och få flera stycken på rad. Var t o m på vippen att ringa förlossningen en kväll här och fråga om jag kunde få komma in på koll. Tog en lång varm dusch då och sen la jag mig, och det lugnade ned sig.

Så, igår gjorde jag sista riktiga arbetsdagen! Kändes jätteskönt och jättekonstigt på samma gång. Kommer kanske att jobba några få timmar på kontoret en dag i veckan ändå, mest bara för att jag är rädd att jag ska klättra på väggarna, men ändå så känns det att nu har jag slutat jobba. Ett ton förflyttades från mina axlar, har haft sån ångest inför jobbet vissa dagar nu så jag tror det här är det enda rätta.

En annan sak som också gjorde tillvaron lite lättare är att jag ska få låna en TENS-apparat, ordnat av en BM. Hoppas på att kunna använda den som smärtlindring och avslappning nu, och jag får ha den över förlossningen också så jag ska kunna ha den med då som smärtlindringsalternativ. Vill ju gärna föda utan bedövning och sådant, så nu sätter jag mitt hopp till TENS:en och till profylaxkursen vi ska på den 11 maj. Hon som leder kursen är även BM på förlossningen i Falun så med lite (mycket..) tur kan man få henne när det väl är dags sen. Det vore ju kanon!

Idag ska jag åka till Borlänge och hämta TENS-apparaten, handla lite mer bebisprylar (badbalja!) och äta & säkert fika också med mamma :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar