onsdag 3 juni 2009

Jobbig natt...

Natten som gick var minst sagt spännande...

Satte mig i sängen och läste vid elva-tiden eller så. Började få sammandragningar, vilket jag så gott som alltid får om kvällarna nu, men de började på att kännas rejält. Inte gav de med sig heller. Provade att lägga mig ned, då brukar de avta, men icke. Ondare och ondare gjorde det och tryckte på nedåt. Började klocka dem, och de gick snabbt från 5 min emellan till riktigt regelbundet med 3½ minut mellan varje. De kändes dessutom mer och mer kraftfulla, så efter att ha spankulerat runt i huset lite ringde jag förlossningen vid ett. De tyckte jag kunde komma in för en koll då vi ändå har 5 mil in, men hon trodde inte det var akut då jag fortfarande klarade av att prata med henne trots värkar.

Beslutade att avvakta lite hemma och jo då, plötsligt började de ha längre mellanrum igen. Klockan tre ringde jag förlossningen igen och sa att jag skulle ta det lugnt hemma ett tag. Slumrade lite grann emellanåt, och mellan sex och nio fick jag mig några timmars välbehövlig sömn. Nu på dagen har det varit helt lugnt! Är mest besviken faktiskt då jag verkligen trodde det var dags i natt. Bebis ligger helt sjukt långt ned och det trycker på bra men inga mer värkar... Har nu på kvällen känt av ett par förvärkar med lite drag i men inte alls som i natt.

Pratade med en barnmorska här hemma idag som sa att om jag får fler sådana här nätter med pinvärkar så ska jag åka in till förlossningen så jag kan få något att sova på, så jag orkar med förlossningen sen när det väl tar fart. Får väl se vad som händer här framöver! Är lite spänd inför kommande natt nu faktiskt, jag hoppas på att antingen få det hellugnt så jag får SOOOVA, eller att det kommer igång på riktigt. Helst det sistnämnda, måste jag ju säga, så vi får träffa lilla Pyret!

Mamma kom hit idag som planerat, men istället för Mora åkte vi & åt på Hantverksbyn i Rättvik, gick på Erikshjälpen där jag köpte mig ett par böcker, tog en fika på Frick's och sen åkte vi hem via en liten sightseeing i Tällberg.

Vädret har varit helskumt idag, strålande sol och vindstilla varvat med storm, hagel, ösregn och åska i olika omgångar. Tre björkar har brakat ned här hemma, med en enda stor rotvälta. Måste ha varit ett redigt brak det, synd att jag inte var hemma. Eller tur kanske, jag hade väl gjort på mig i rena förskräckelsen... ;-)

1 kommentar:

  1. Hoppas hoppas hoppas den lill* kommer snart! =) Ska bli kul o se vad de blir för nå som trycker på! =) Hoppas du får sova i natt iaf! Kram Eva

    SvaraRadera